MYLLYLIITON TOIMINTAA VUONNA 2015

Matka Berliinin Vihreälle viikolle 16-17.1.2015

Tutustuminen Berllinin Puheenjohtaja osallistui MMM:n mukana Itämeren Ruokareitti-tapahtumaan Berliinin Vihreällä viikolla, jossa yhdeksän Itämeren rantavaltiota esitteli ruokakulttuuriaan. Tavoitteena on eurooppalaisen ruoka- ja kulttuurimatkailun lisääminen Itämeren maiden välillä. Vanhat myllypaikat voisivat olla tällaisten ruokareittien ”rasteja”.

Hallituksen kokous Helsingissä 21.1.2015

myllyliiton hallituksen kokous pidettiin tammikuussa 2015 elintarvikeliitossa pasilassa ja osallistuminen kauraklusterin kokoukseen samana ajankohtana

Myllyliiton 70-vuotisjuhla Hollolan Messilässä 25.-26.7.2015

Myllyliitto ry:n 70-vuotisjuhla järjestettiin Messilän Kartanohotellissa Hollolassa 25-26.7.2015. Päiväjuhlaan osallistui 19 myllyä ja 61 henkilöä. Päiväjuhlan avauspuheen ja Hollolan kunnan tervehdyksen esitti kunnanvaltuuston puheenjohtaja Matti Siirola ja juhlapuheen lahtelainen kansanedustaja Martti Talja. Musiikkiesityksistä vastasivat Annukka Nevalainen-Lius (viulu) ja Jaakko Rossi (kitara). Myllyliiton hallituksen puheenjohtaja Seppo Koivula esitteli Myllyliiton ja paikallismyllyjen historiasta kertovan kirjan ”Paikallismyllyjen historiaa ja nykypäivää”, joka jaettiin tilaisuuden jälkeen kaikille mukanaolijoille.

Päivätilaisuudessa jaettiin Keskuskauppakamarin myöntämät kultaiset elämäntyöjuhlamerkit seuraaville ammatissaan ja Myllyliiton toiminnassa ansioituneille henkilöille:

Matti Hannula (Strömsbergin mylly), Martti Huhtakallio (Taivalkosken mylly), Pertti Jalo (Jalon mylly), Eero Kinnunen (Kinnusen mylly), Jouko Laakso (Kemiön mylly), Simo Ollila (Varkauden vehnämylly) sekä Olli Wright (Myllyliiton toiminnanjohtaja vuosina 1991-2009).

Myllyliiton viiri jaettiin seuraaville henkilöille tunnustuksena pitkäaikaisesta työstä ja vaikuttamisesta Myllyliitossa:

Jani Hannula (Strömsbergin mylly), Martti Haven (Tönnön mylly), Kari Huikuri (Liperin mylly), Pia Härkönen (Rapion mylly, Hannu Saari (Riihipuodin mylly), Lasse Saarinen (Konneveden mylly), Kari Savola (Vääksyn mylly), Maiju Savola (Multahovin mylly), Tuula Salminen (Tienhaaran mylly), Harri Virta (Kemiön mylly ja Myllytarvike Oy).

Päivätilaisuuteen toivat tervehdyksensä Suomen Sahayrittäjät Ry:n toiminnanjohtaja Timo Ripatti, Veraisen leipomon toimitusjohtaja Eero Verainen sekä Valtion Viljavaraston entinen toimitusjohtaja Jorma Kallio. Iltajuhlassa tervehdyksensä esittivät MTK:n kolmas puheenjohtaja Markus Eerola, Avena Oy.n toimitusjohtaja Kaija Viljanen, Suomen Ruokatiedon markkinointijohtaja Minna Asunmaa sekä Pienvoimayhdistys ry:n toimitusjohtaja Peter Reiter. Iltatilaisuudessa puhui myös Myllyliiton kunniajäsen ja pitkäaikainen vaikuttaja Antti Ylistalo Ikaalisista.

Seuraavana sunnuntaina juhlavierailla oli mahdollisuus tutustua Vääksyn myllymuseoon, Vääksyn, Okeroisten ja Tönnön myllyihin sekä Kinnarin tilan monipuoliseen Pioni ja Piironki-myymälään.

Kuvia Myllyliiton 70-vuotisjuhlasta

Eduskunnan lähiruokakerhon kokoontuminen Helsingissä ja Myllyliiton hallituksen kokous tiistaina 10.11.2015

Myllyliiton edustajat on kutsuttu eduskunnan lähiruokakerhon kokoukseen, jossa esittelemme ”Paikallismyllyjen historiaa ja nykypäivää”- kirjan ja lähileipä-tavaramerkin. Myllyliiton hallituksen kokous pidetään lähiruokakerhon kokouksen jälkeen.