Vegaaninen leivonta

Vegaanisella ruoalla tarkoitetaan ruokaa, joka ei sisällä eläinperäisiä ainesosia. Vegaanit eivät siis syö lihaa, mutta eivät myöskään muuta eläimistä saatuja ainesosia, kuten maitoa tai kananmunia. Osa vegaaneista ei myöskään käytä hunajaa. Vegaaninen leivonta asettaa leivonnalle omat haasteensa, mutta suurin osa leivonnassa käytettävistä raaka-aineista on helposti korvattavissa jollakin muulla tuotteella.

Vegaanisen leipurin perustarvikkeet

Vegaaninen ruoka on helposti valmistettavissa kun vain muistaa muutamat perusasiat. Yleisesti mausteet ovat kokkauksessa tärkeässä osassa ja suurin osa mausteista onkin vegaanisia. Leivonnassa yleisesti käytettyjä mausteita ovat lähinnä makeutukseen käytetyt sokeri, hunaja ja siirappi. Näistä hunajan joutuu jättämään pois jos haluaa täysin vegaanisen tuloksen. Hunaja on kuitenkin helposti korvattavissa muun muassa agavesiirapilla. Myös makea tai suklainen maapähkinävoi toimii erityisen hyvin makeutuksessa ja tuo usein myös sidosmaista rakennetta taikinoihin.

Leivonnassa esimerkiksi maito on suhteellisen helppo korvata kasvipohjaisella maidolla, kuten soija-, kaura-, tai riisimaidolla. Riisimaito sopii erityisesti makeiden leivosten leivontaan, sillä se on itsessään hyvin makeaa ja saattaa tuoda lisää makua. Suolaisten leivonnassa soija- ja kauramaito sopivat hyvin. Myös hamppumaito on varsin käyttökelpoinen, mutta sitä on harvemmin saatavilla esimerkiksi tavallisista ruokakaupoista. Rasvoista voi on helposti korvattavissa kasviperäisellä margariinilla tai osassa tapauksista myös kasviöljyillä, kuten rypsiöljyllä, joka kestää hyvin kuumuutta.

Kananmunaa käytetään monesti sidosaineena taikinassa tuomaan sille tiettyä koostumusta. Kananmunan tilalla voi vegaanileivonnassa käyttää moniakin aineita, riippuen hieman halutusta tuloksesta. Banaani toimii hyvänä sidosaineena, samoin murskattu avokado. Nämä kuitenkin muuttavat hieman makua, joten aina niiden käyttö ei ole mahdollista. Edellisten sijaan voi kokeilla esimerkiksi soijajauhoseosta. Tämä valmistetaan yksinkertaisesti sekoittamalla soijajauhoa veteen noin 1:2 suhteessa. Myös sekoittamalla peruna- tai maissitärkkelystä leivinjauheen tai ruokasoodan ja veden kanssa on mahdollista saada hyvä kananmunan korvike. Myös kaurahiutaleet ovat joissain tapauksissa toimineet hyvänä sidosaineena, mutta liian kuumassa ne yleensä muodostavat kokkareita, joten niiden käytössä on syytä olla tarkkana.

Suklaa on jaettavissa vegaaniseen ja ei-vegaaniseen suklaaseen. Yleisesti karkeana oletuksena voidaan sanoa, että tumma suklaa on vegaanista, sillä se ei sisällä maitoa. Maito onkin suklaassa eniten käytetty ja toisinaan ainoa eläinperäinen aine. Nykyään on toisaalta saatavissa myös vegaanisia valkosuklaita ja muidenkin vegaanisten suklaiden valikoima on melko hyvä. Suklaasta kannattaa kuitenkin aina tarkistaa onko se vegaanista.

Liivate ja karmiini tuovat oman lisänsä leivontaan, mutta vegaanisessa leivonnassa ne on korvattava toisilla aineilla. Liivate sisältää proteiinia ja se valmistetaan yleensä sian nahasta tai luuytimestä. Liivatetta käytetään hyydyttäjänä esimerkiksi hyytelöissä tai juustokakuissa. Liivate on helposti korvattavissa agar-agarilla, joka on merilevästä valmistettu tuote. Agar-agarin saatavuus vaihtelee, mutta yleisesti sitä löytyy monesta ekokaupasta. Karmiini on punainen väriaine, joka saadaan kokeliinikirvan naaraista eristämällä. Sen E-koodi EU-alueella on E120. Monista vegaaniseen ruokaan erikoistuneista kaupoista tai ekokaupoista on saatavilla karmiinin korviketuotteita, joiden värjäyksessä on käytetty kasviperäisiä tuotteita.

Vegaanisen leivonnan aloittaminen

Ensimmäisillä kerroilla varsinkin eläinperäisten tuotteiden käyttöön tottuneelle vegaaninen leivonta ja korvattavien tuotteiden lista saattaa tuntua hämmentävältä. Monet tuotteista ovat kuitenkin helposti saatavilla tavallisista ruokakaupoista. Jos haluaa ryhtyä pysyvästi leipomaan vegaanisista tuotteista, kannattaa panostaa muutamaan perustuotteeseen, kuten soijajauhoihin, peruna- tai maissitärkkelykseen, kasviperäisiin öljyihin ja margariineihin, siirappiin sekä hyviin ja laadukkaisiin, vegaanisiin leivontasuklaisiin. Näillä pääsee hyvin alkuun. Jos täysin vegaaniksi heittäytyminen tuntuu alkuun mahdottomalta, voi aloitella vähän kerrallaan esimerkiksi korvaamalla kananmunan tai maidon ja siirtymällä vähän kerrallaan muihin vegaanisiin tuotteisiin.